Мултимедия

XFX GeForce 8800GTS – Nvidia с първи стъпки в DirectX 10 – Част 1

Written by Редактор

 XFX GeForce 8800GTS – Nvidia с първи стъпки в DirectX 10 – Част 1

През определени периоди от време големите производители на чипове демонстрират нови силициеви решения, които представляват по-сериозна промяна от поредната нова ревизия на съответния чип. Така компаниите съумяват да реализира както нови производствени технологии, така и по-големи промени и еволюции по чипа. Като вземем предвид дългогодишното съревнование на Nvidia и ATI, може да кажем, че в момента Nvidia са едни гърди напред. Съвсем наскоро обявиха своето първо DirectX 10 съвместимо решение – чипа G80, който за момента е предназначен за две карти – GeForce 8800GTS и GeForce 8800GTX.


Несъмнено Nvidia от месеци насам претендира с желанието си да покаже нещо наистина ново, наистина интересно и наистина производително, поне на фона на наличните в момента графични продукти. G80 поначало е първият чип на компанията, предлагащ унифицирани шейдъри, които вече няма да се делят на пикселни и вертексни, а ще бъдат “уни” – в зависимост от нуждите на съответната игра/приложение.



XFX е първата компания, която може да се похвали с GeForce 8800 представител на българска земя – това е версията GTS. Въпреки че малко отстъпва по спецификации на флагмана GTX, тя също има какво да покаже. XFX представят стандартната модификация на 8800GTS (след като Nvidia към момента е забранила фабричния овърклок), но ускорителят привлича вниманието от пръв поглед. Моделът е PV-T80G-THF9, което, предполагам, не ви говори нищо. 500 MHz честота на ядрото, 1,6 GHz честота на паметта и 640 MB обем на графичния буфер със сигурност са много по-ясни. Наред с това XFX 8800GTS предлага 320 bit честотна лента между ядрото и GDDR3 паметта, което е един нестандартен напредък спрямо сериите ускорители GeForce 7900.


Какво всъщност представлява ядрото G80 на Nvidia:


• 90 nm производствен процес;


• ядро Nvidia G80, 681 млн. транзистора (два пъти повече от G71);


• 640 MB/320 bit графична памет за 8800GTS, 768 MB/384 bit графична памет за 8800GTX;


• 500 MHz/1200 MHz честота на геометрия/шейдъри за 8800GTS и 575 MHz/1350 MHz за 8800GTX;


• поддръжка на Nvidia SLI, PureVideo HD, Essential Vista, Extreme HD, ShaderModel 4.0.


Това, най-общо казано, са основните новости при G80, отличаващи доста сериозно чипа от G71, който го предхожда. В момента NVIDIA имат най-голямото ядро – G80 притежава над 680 млн. транзистора и се очаква да е по-голямо дори от прекия му конкурент ATI R600. За сметка на големината обаче, възможностите на G80 са повече от сериозни.


Nvidia, както вече споменах в началото, преминават изцяло към архитектура с унифицирани шейдъри, които в G80 са координирани в клъстери от по 16 “скаларни стриймпроцесора” (всеки клъстер е съставен от два блока по 8 стриймпроцесора). По производителност новото ядро трудно може да се сравни с досега наличните ускорители. Всеки един от 96-те или 128-те стриймпроцесора може да работи върху една скаларна инструкция за такт. От своя страна 48-те шейдърни процесора в R580+ могат да обработват до четири шейдърни компонента за такт, което като чиста сметка дава предимство на R580+, НО…. нека не забравяме, че шейдърните процесори в R580 работят на 650 MHz, докато стриймпроцесорите на Nvidia оперират при 1200 MHz или 1350 MHz. Това вече като цяло измества производителността в посока на G80 на Nvidia. Подобно директно сравнение обаче не е напълно точно, защото шейдърите при R580+ са векторно ориентирани, докато стриймпроцесорите при G80 са скаларно ориентирани.


За разлика от GeForce 7900GT и 7900GTX, при G80 вариантите Nvidia са решили да направят разграничаването по един по-ясен начин. GeForce 8800GTS притежава “само” 96 стриймпроцесора (от общо 128) с работна честота 1200 MHz, а геометричната част на чипа работи при 500 MHz. Паметта е организирана по доста интересен начин – 5 контролера с широчина 64 bit са свързани паралелно и образуват ефективни 320 bit и теоретична максимална пропускателна способност от 64 GB/s при 1600 MHz. Добре се вижда, че честотите на повечето елементи на ускорителя са завишени сериозно, като шейдърните стриймпроцесори бележат най-сериозно подобрение спрямо по-старото поколение графични ядра.


Какво значи всичко това? GeForce 8800GTS/GTX определено е едно интересно решение от технологична гледна точка, което наред с поддръжката на ShaderModel 4.0 и DirectX 10 ще доведе и до чисто повишение на производителността под DX9 и SM3.0 игри и приложения. Като се има предвид, че за момента е невъзможно да направим прилични DX10 или SM4.0 тестове, ще трябва да се задоволим и само с второто предимство на ускорителя – повишена производителност със съвременния софтуер.


За тестовете на предоставената ни платка XFX 8800GTS използвахме доста сериозен хардуер, единствено с цел демонстриране на истинските моментни възможности на ускорителя. Това логично налага употребата на процесор Intel Core 2 Duo и поне 2 GB оперативна памет. Избраната памет – Corsair Dominator 6400C4, работи при настройки 840 MHz/4-4-4-10. Дънната платка е производство на MSI, модел 965P NEO. За сравнение са включени и следните ускорители: Sapphire X1950XTX, MSI 7900GTX.


По време на тестовете ускорителят XFX 8800GTS работи с драйвери ForceWare 96.89, като опитите ми с последната версия 97.02 претърпяха неуспех поради неясен бъг в Control Panel-а на драйвера и настройките му. По време на всички тестове качеството на картината бе, както следва: 4хАА + 16х AF и HighQuality, като картата 8800GTS бе донастроена и за режим 8хAAxQ + 16x AF и HighQuality. Разделителната способност е в два варианта: 1280 х 1024 и 1600 х 1200.


Пакетът с игри и тестове включва: Quake4 demo HWZone, F.E.A.R. Internal Demo, FarCry 1.4 demo Pier/Training, 3D MARK’06, Oblivion Gate demo, Mediaval 2: Total War Plavia Demo, Prey demo HWZone.


Резултатите може да видите в приложената таблица.



Постигнатите точки и кадри в секунда трябва да се анализират с едно наум, понеже картата XFX GeForce 8800GTS е ориентирана не толкова към DX9.0/SM3.0 приложения, колкото към DX10/SM4.0. Въпреки това 8800GTS (която дори не е топмоделът) демонстрира впечатляващи резултати. Общо взето, 4хАА е режим, който вече може да се приеме за стандартен дори при разделителна способност 1600 х 1200.


Какво трябва да ви говори това? Със сигурност 8800GTS е една интересна инвестиция в посока на притежаване на геймърска карта с актуалност поне година напред. Ако имате намерение да преминавате към нов ускорител и старият вече не ви допада като възможности, скокът към 8800GTS определено няма да е грешна стъпка. Цената обаче няма как да не ви стресне, поне през първите няколко седмици.


От друга страна, 8800GTS/GTX ще помогнат да използвате и нов вид възможности – например широкоекранен плазмен или LCD телевизор или монитор с разделителна способност 1880 х 1440 или дори 2048 х 1536, да не говорим за HDTV и HDCP ускорение. Но за предимствата на PureVideo HD, Extreme HD и Essential Vista ще говорим следващия път.


Тодор Богданов


Авторът благодари на фирма “Солитрейд” за предоставения ускорител XFX GeForce 8800GTS.

About the author

Редактор

Leave a Comment