Други

Уебофисът – Mит или реалност?

Written by Редактор


След като преди време Google закупи от Upstartle техния проект за онлайн базиран текстов редактор, за да го доразвие и пригоди спрямо собствените си нужди, в мрежата циркулираха какви ли не предположения и спекулации относно този безспорно интересен и амбициозен проект. Ето че тестовата версия на дългоочаквания уеббазиран текстов редактор на Google – Writely, вече е факт. В края на месец август въпросният продукт се появи на бял свят, макар че все още се доразработва.


В унисон с останалите онлайн услуги от Google, при Writely името и паролата за достъп до Gmail са активни по подразбиране. По време на първоначалните тестове се допускаше и използването на произволен имейл адрес при регистрацията, а не само пощенски кутии, хоствани от Google, както се вижда и на екранната снимка.


В момента Writely работи под Internet Explorer 6.0, FireFox 1.0.5 и Mozilla Suite/Seamonkey 1.5, а потребителите на някои браузъри, като Opera, Safari и Konqueror, ще трябва да почакат. Както може да се досетите, Writely е AJAX-базиран софтуер от ново поколение, ползващ асинхронен JavaScript и XMLHttpRequest или IFrame обекти за комуникация със сървъра. Въпреки че все още е в стадий на разработка, услугата вече е публично достъпна, за да могат потребителите да я тестват и оценят според достойнствата й. За целта се разчита на т.нар. Beta Meter датчик, който е достъпен в горния десен ъгъл на уебсайта, разбира се, след като предварително сте се оторизирали с името и паролата си. По време на списването на настоящия материал Beta рейтингът бе закован на 62 %.


В началната страница ще видите грижливо подредени табулирани полета, които формират нещо като подкатегории за документите и файловете ви. Те се делят на активни (Active), маркирани (Tagged) или всички (All documents). Самите документи запазват “активния” си статут до момента, в който не ги архивирате. Това става, като ги маркирате с етикет archived.


За разлика от онлайн офис пакета ThinkFree Office (http://www.thinkfree.com), Writely не предлага създаване на виртуални поддиректории за съхранение на файловете ви. Вместо това за подредбата и сортирането на документите разработчиците препоръчват употребата на етикети (tags), но липсата на опция за създаване на подпапки може да не се хареса на някои потребители. Все пак работата с въпросните тагове е много приятна и продуктивна: всички файлове, маркирани с определена ключова дума или фраза, са достъпни в подкатегорията Tagged Documents. При щракване върху нея получавате падащо меню, откъдето може да изберете някоя от ключовите думи, използвани по-рано, за да обозначите документите си. Налице е и мощна търсачка, която функционира доста добре и е в състояние да претърси документите за наличието на даден текстов стринг и в самия текст, а не само в техните имена!


Обемът на един документ е ограничен до 500 KB, а лимитът за едно цифрово изображение е 2 MB. На този етап не е обявена квота с кумулативния, максимален обем на файловете ви, а са наложени само гореспоменатите ограничения.


Може да определите възможностите за споделяне и онлайн публикуване на материалите ви от началната страница или докато работите с тях. Интерес представлява опцията Revisions за запазване на стари версии на един документ, но тя не показва редакциите от различните автори, ако има такива, както е при текстовите редактори при повечето настолни офис пакети. Отделните версии на документите се запазват автоматично при всяка редакция, след което може да избирате точно кое копие “назад във времето” желаете да разгледате, в зависимост от това кога е било запазено то. Алтернативно бихте могли да разгледате ревизиите на документите си с бутоните Older/Newer (по-стар и по-нов) в екрана Revisions, където се вижда историята на всички извършени редакции.



Възможностите на Writely не се изчерпват дотук, защото разполагате и с режим за сравнение между две версии на един документ, като разликите помежду им са маркирани за по-лесното им намиране. Ползвайки бутона Revert to this one, премахвате конкретната промяна, т.е. връщате документа в последния му вид спрямо сравняваното копие. Обвързването на документите с ключови думи и фрази също може да се извършва от началния екран, както и по време на създаването и редактирането им. Възможно е и добавяне на няколко етикета за един файл или снимка, като те се разделят чрез запетайки.


Експортирането на готовите документи се осъществява в следните формати: HTML, RTF, OpenOffice, Word и дори PDF. Що се отнася до импортирането, приложението не позволява директна работа с локални файлове от твърдия диск или друга медия, т.е. за да отворите даден документ, първо трябва да го качите на своето уебофис работно поле чрез бутона Browse.


Предвиден е режим за едновременно редактиране на споделените документи, като впечатляващото е, че до 50 потребители биха могли да работят върху един документ. Добавянето на всеки от редактора става елементарно, посредством покана, която се изпраща по имейл.


След регистрацията на сайта получавате и нещо като служебен имейл адрес, различен от този, който ползвате за достъп до услугата. Там може да изпращате произволен документ, било то снимка или текст, като прикачен файл, след което ще го намерите качен в личната ви Writely страница – доста приятна опция.


Публикуването към онлайн журнал (блог) посредством Writely става елементарно. Избирате Publish от менюто Blog, и всичко, което трябва да направите, е да укажете името, паролата и хоста, където се съхранява блогът ви. Може да извършите и предварителен преглед (preview) на документа, преди да го споделите с читателите на уебдневника си.


Паралелната работа с няколко документа също не е проблем, но за целта за всеки от тях се отваря нов браузър. Това не е така при някои от другите уеб 2.0 ресурси, чиито адреси може да разгледате в карето.


За отпечатването на проектите се разчита на стандартната опция за печат на текущата уебстраница, вградена в уебчетеца ви. Все пак Writely предлага и собствено поле за предварителен преглед освен стандартната опция Print Preview на браузъра.


Не на последно място, интерес представлява и механизмът за обвързване на документите с RSS. С негова помощ бихте могли да направите така, че новите ви материали да са достъпни като отделни препратки в RSS емисия. Естествено, файловете, които сте маркирали като лични, не се появяват като линкове по време на RSS синдикацията.


Като цяло работата с Writely едва ли ще затрудни някого, с оглед на това, че в програмата са налични стандартните за всеки текстов редактор бутони: запазване (Save), отпечатване (Print), работна памет за коригиране (Undo/Redo), изрязване (Cut), копиране (Copy), вмъкване (Paste) и т.н. Редакторът предлага и опция за преброяване на думите и символите, функция за заменяне на даден текстов стринг с друг (Find/Replace), но при него липсва поддръжка за макроси. Writely може да се похвали и с поддръжка на таблици и изображения, като дори копирането на доста сериозно форматиран текст (съдържащ таблици) от Word е по силите му.


В заключение бих казал, че Google определено са се постарали с този свой проект, а имайки предвид техния бюджет, услугата вероятно ще става все по-добра занапред.


Димитър Петков


Уеб 2.0 препратки


http://netoffice.sourceforge.net


NetOffice позволява на потребителите да споделят и да работят с различни данни за произволни проекти, събития, задачи, крайни срокове и т.н.


http://www.thinkfree.com


Thinkfree предлага безплатен набор от уеббазирани приложения, аналогични като функционалност на класическия офис пакет Microsoft Office.


http://www.centraldesktop.com


Central Desktop е уеббазирано решение за колаборативно споделяне на данни относно лични или бизнес проекти.


http://synchroedit.com


SynchroEdit позволява няколко потребители да редактират определен уебресурс едновременно, като в реално време синхронизира промените при всеки клиент.


 

About the author

Редактор

Leave a Comment