Игри

Reservoir Dogs

Written by Редактор

Платформи: PC, PS2, Xbox


Ако си бил мой събеседник в разговорите ни за игри, знаеш, че обичам киното повече и от гейминга. Именно затова връзката между седмото изкуство и игрите винаги е била любима тема в текстовете ми. В сравнително актуалните ми статии сме си говорили – покрай F.E.A.R, Call of Cthulhu и емблематичния Half-Life 2 – за доста успешното използване на кинематографични похвати в съвременните дигитални забавления, създаващо в по-голяма или по-малка степен усещането, че участваш в интерактивен филм. Заради разни изцепки от сорта на The Legend of Jack Sparrow и подобните му гейм събратя в стил “Купихме филмов лиценз за много пари и сега се каним да направим евтина игра по него че да си излезем на печалба” пък е ставало дума за тъпите игрички по хитови блокбастъри. Но има и един трети вид “филмови” игри – тези, които са базирани върху класически филми, считани за култови от определена фенска маса. За разлика от горните, те не са правени набързо, с идеята да могат да излязат на пазара паралелно с премиерата, защото – реално – премиерата е минала отдавна. И разчитат на вече изградена, устойчива фенщина.


Гейм заглавията по култови произведения на седмото изкуство са странна порода. От една страна, е някак обидно да претворяват в GTA клонинг “Кръстника”, примерно. Еретично е, трябва да признаеш. От друга обаче… ами истинският киноман не може да пренебрегне с лека ръка Класиката. Лесно е да подминеш евтиното екшънче по поредния летен кинохит, който ще забравиш още преди есента да обагри листата на дърветата в злато, но как можеш да откажеш на игра, носеща заглавието на някой от любимите ти филми. И усетили слабостта ни, производителите се нахвърлиха на тази идея, подобно на акули, надушили кръв.



Споменатата Godfather: The Game беше безпрецедентно тъпа игра, в което най-вероятно си се убедил и лично, ако и ти си се подвел по “предложението, на което не можеш да откажеш”. Но се продаде добре. Задават се игри по “Скарфейс” и “Жега”. Задава се дори игра по сериала “Lost”, в която – какво? – докторчето ще стреля с узи по Другите?! Гавра с нечий култ или не – и те ще се продават добре. Но освен това – и тук идва големият обрат в хода на това разсъждение – те имат и шанса да бъдат ДОБРИ. Шанс, който игрите по актуални филмови хитове, притиснати от непосилно кратки срокове за разработка, нямат. Не бива да забравяме, че въпреки неприятния вкус, останал ни след Godfather, игрите по филмовите класики са ни донесли истински шедьоври, като Bladerunner или Aliens Vs. Predator.


В този ред на мисли, имах тайни надежди за Reservoir Dogs. Които – стига съм те държал в напрежение – до голяма степен се оправдаха. Играта определено не е гейм революция, но се класира като една от най-приятните изненади на сезона. Още повече че наистина се иска талант, за да направиш екшън по филм, разчитащ основно на диалога си, по-голямата част от чието действие се развива в един-единствен склад. При това екшън игра, оставаща докрай вярна на оригинала си и “Тарантино” до последния си пиксел (въпреки погнусения отказ на режисьора да има каквото и да било общо с проекта и самотното озвучително участие на Майкъл Медсън от оригиналния актьорски състав).


Reservoir Dogs е правена ОТ фенове на едноименния филм ЗА фенове на едноименния филм. При това – с видимо преклонение. Никой не те кара да натискаш серия от бутони, за да може Мистър Блонд да отреже ухото на Марвин Наш, никой не се гаври с историята, подобно на случая със сицилианското китайче от Godfather. Нещо повече – отрочето на неизвестното за мен студио Volative Games не разрушава ореола на филма, а го кара да заблести още по-ярко. Разгръща в екшън сцените си непоказаните моменти покрай проваления обир, претворява в изненадващо стилните си междинни анимации ключовите сцени от лентата, припомня ти далечната 1992 година, когато бившият служител в квартална видеотека с жабешка мутра на име Куентин Тарантино изливаше основите на съвременното “алтернативно” кино.



Авторите на Reservoir Dogs дори не са допуснали, че продуктът им може да попадне в ръцете на човек, който не е гледал филма, защото въпросният няма да схване нищо в хаоса от виолентни сцени и цинични диалогови престрелки, няма да разбере дори кои са героите му с цветни имена и за какво се борят. За такъв човек “Кучетата” няма да бъдат нищо повече от евтин, излишно агресивен и претенциозен екшън. Което май съвпада съвсем точно с мнението за филма на хората, които не го харесват. Както казах – ОТ фенове ЗА фенове. Всъщност тази игра е пълната противоположност на правената с много пари и малко уважение кръстническа изцепка на ЕА. И аз я харесах точно заради това.


В геймплейно отношение Reservoir Dogs предлага сравнително равни дози търд пърсън екшън и екшън рейсър. За разлика от GTA и клонингите му обаче, липсва свобода на действие и възможност да ходиш пеш или да шофираш по свой избор. Мисли си по-скоро за нещо подобно на конзолните хитове за Джеймс Бонд – Everything or Nothing и From Russia With Love, или пък за малко по-актуалния екшън със Скалата – Spyhunter – автомобилните преследвания и престрелките са разделени в различни нива. Всяко едно от въпросните (общо 16) покрива непоказаните във филма събития, давайки ти шанс да разиграеш начина, по който всеки един от гангстерите е стигнал до емблематичния склад от кървавата развръзка.


Което ме подсеща да те предупредя – Reservoir Dogs е виолентна, адски виолентна игра. При това не само защото кървищата са доста детайлни, а усещането от силата на сблъсъка и отката на оръжията е много добре реализирано. Дори не заради детайлното пресъздаване на емблематичната сцена с рязането на ухото. А защото моралните избори, които правиш на всяка крачка от нея, са изненадващо истински. Наместо пионки, които са оставени по дъската, за да се разиграе играта на полицаи, престъпници и цивилни, виждаш живи хора, които се молят за живота си и се опитват да оцелеят.


А на теб ти е даден шансът да ги пощадиш. Шокиращо, Reservoir Dogs може да се изиграе, без да дадеш нито един изстрел. Извън блестящите престрелки, в нея има и много хитра игра със заложниците. Идеята е проста, но ефектна. Имаш три модела на поведение на NPC-тата: първите (цивилните) ти се подчиняват веднага щом изкрещиш нещо заплашително и насочиш пистолет към тях, вторите (обикновените охранители) го правят, ако те видят със заложник, а третите (полицаите) – едва когато разберат, че не се шегуваш – или с други думи, когато нараниш заложника си. Когато дадено NPC ти се подчини – то ще следва заповедите ти: ще отиде там, където му кажеш, ще ти отваря врати и сейфове и ще стои “наказано” до стената. Докато не изпуснеш контрола над ситуацията, когато – в зависимост от вида си – то ще се опита да докопа оръжие и да те неутрализира и да избяга максимално далеч от теб. Reservoir Dogs е рядък пример за това как ограниченият изкуствен интелект е компенсиран от кадърно написани поведенчески скриптове, издигащи реализма на ситуациите до доста високо ниво.


В зависимост от начина на игра рейтингът ти ще попадне в една от трите категории: психопат, обикновен бандит или професионалист. Това пък ще определи кой от трите налични финала ще видиш. В добавка разполагаш и с индикатор, показващ до каква степен е кипнал адреналинът ти. Когато въпросният се напълни докрай, можеш да се възползваш от кратък, но доста ефектен булеттайм или пък да екзекутираш заложника си по особено груб и гнусен начин, каращ всички край теб да хвърлят оръжията си, а по-слабохарактерните – директно да припаднат.


Отделените за тази игра редове услужливо приключват точно когато идва време да заговоря за мисиите на четири колела. Което – повярвай ми – е за добро. Защото ще ми се наложи да наруша добрия тон. Въпросните са толкова зле реализирани, че ще ти трябват наистина стоманени нерви, за да ги изтърпиш. При все че се радват на някои наистина забавни фонови диалози, “шофьорските” нива са едноличната причина крайната оценка на играта да не е максимална.


Знам, че ще ги изтърпиш също като мен, но просто нямаше нужда.


Така или иначе – нека не завършваме негативно: ако искаш да видиш интелигентен и брутален екшън, пропит от тарантиновска атмосфера и белязан с блестящо написан, нехуманно циничен диалог – смятам, че Reservoir Dogs ще ти допадне адски много.


Александър Бакалов

About the author

Редактор

Leave a Comment