Интервю

Петнадесет години SBS

Written by Редактор

Петнадесет години SBS


 


Кирил Желязков, управител на SBS: “Истинската победа не е да изкачиш върха, а да се задържиш на него”.


 


Сред работната атмосфера на софийския офис на една от водещите български ИТ компании “Специализирани Бизнес Системи” (SBS) се срещнахме с основателя и управителя на фирмата Кирил Желязков, за да разберем какво се случва с пазара на информационни и телекомуникационни технологии в момента и каква е формулата, за да бъдеш винаги на върха.


 


Този месец чествате 15 години от основаването на “Специализирани Бизнес Системи”. Как започна всичко?


Имах неблагоразумието да превърна хобито си в професия. Занимавам се с електроника от 8–9-годишен. Всичко започна по-скоро “на шега”. Ако трябва да направя анализ, икономическата принуда ме подтикна да създам компанията. През 1990 г. завърших Техническия университет – София, специалност “Електронна техника и микроелектроника”, специализирах “Лазери”. В момента, в който завърших, осъзнах, че това, което съм учил и зная, не е нужно в България. Бях на 25 години. Много от връстниците ми по онова време взеха първите влакове и самолети за САЩ, Канада, Германия и избраха по-лесния път.


При всяка една ситуация на преход, на разместване на пластовете се откриват огромни възможности. Това бе времето, когато много международни компании стъпиха на българския пазар, а много българи избягаха в чужбина. Вече бях виждал и западния свят, имах интересни предложения за работа във Франция. Една емоционална случка ме накара се върна в България. Тогава се запитах какво да правя. Компютрите бяха моя страст, моя мания. По цели нощи стоях над платките с поялниците. Тогава реших да направя фирма за сервизиране на компютри. Веднага след регистрацията започнахме внос на компоненти от Германия. След това започнахме да внасяме части от САЩ и Сингапур. А през 1995 г. и от Китай.
Тогава никой не вярваше, че нормален човек може да внася компютри от чужбина. Времената бяха пионерски, решаваш да направиш нещо – и просто го правиш. Пазарът беше неразорана нива и трябваше да се работи здраво.


 


Г-н Желязков, вие наблюдавате ИТ пазара отвътре. Какво се случва там в момента? Променя ли се?


Като играчи – и да, и не. Нормално е постоянно да влизат нови фирми на пазара и една част от старите играчи да се оттеглят по най-различни причини. Някои преоценяват своя бизнес. Информационните технологии не са най-печелившата индустрия през последните няколко години и буквално много фирми смениха бранша. Започнаха да работят в сферата на строителството, туризма и др., които се смятат за по-печеливши. Засега SBS няма планове да излиза от ИТ бранша. Ние се опитваме да осъществим диверсификацията, запазвайки старите проекти. Не е тайна, че SBS е група от фирми, покриваща целия спектър от ИТ сегмента, до производство на опаковки, транспорт, земеделие, строителство, но все пак информационните технологии ще останат основната ни дейност. Макар да не носят в най-голяма степен финансови резултати и да ангажират доста от времето ни. Ето това е още един пример, че хобито не трябва да става професия. Понякога една емоционална привързаност към проектите или към бранша те кара да вземаш решения, които не са 100 % прагматични.


 


Има ли консолидация в този сектор?


Аз съм застъпник на тезата, че трябва да има консолидация в ИТ пазара, че трябва да има обединяване на усилията на компаниите с цел оптимизация на операционните разходи. Раздробяването на пазара не е в услуга на никой от играчите.


Консолидацията на българския ИТ пазар трябва да бъде добре осмислена и доброволна. Например в момента тече процес на изкупуване на малките интернет провайдери от големите. Според мен тази консолидация се извършва по неудачен път. Малките компании всъщност продават клиентите си.


Според мен франчайзингът е удачна форма за извършване на консолидация в сектора. SBS я прилага вече от няколко години. На пазара има няколко успешни компании, работещи на този принцип в сектори, близки до компютрите, като мобилни телефони и офис техника. Очаквам, че до няколко години ще се появят вериги магазини на франчайзингов принцип в ИТ сегмента.


 


Предстоящото ни влизане в Европейския съюз ще промени пазара завинаги. Какви са вашите прогнози?


Има два продукта, обречени да бъдат успешни – това са компютрите и автомобилите. Пазарът е достатъчно голям. Ще се увеличава и разширява и продуктово, и клиентски. Компаниите трябва да успеят да избират правилните ниши и стратегии за завземане на своето парче от този пазар. Големите международни фирми ще започнат да правят бизнес на нашия пазар. Засега малко хора си дават сметка, че румънските играчи могат да бъдат сериозна конкуренция на местния пазар. Не трябва да забравяме, че ИТ пазарът в Румъния е от три до четири пъти по-голям от българския. Той е по-развит благодарение на данъчната политика на правителството. Българският пазар е лесна плячка за чуждите нашественици.


По-интересно е какво ще се случи с местните играчи. Самият аз не се притеснявам за операциите и успешното развитие на SBS. Не бих препоръчал на десетките малки ИТ фирми да търсят панически друг бизнес. Смятам, че ще продължи да има работа за всички. През последните години се наблюдава тенденция на поевтиняване на хардуера и поскъпване на услугите, които на всеки един пазар се извършват от местни фирми.


Мисля, че при развитието на пазара това ще остане територия на българските компании. Нещата постепенно започват да отиват на мястото си и този сектор започва да се цени. Това е висококвалифициран труд и трябва да получава съответното заплащане.


 


Вие работите с корпоративни клиенти и с държавната администрация. Крайният клиент продължава ли да е във фокуса на SBS?


Този сегмент е важна част от нашия успешен бизнес модел. Крайните клиенти са най-верният лакмус за това до каква степен една фирма е в час с тенденциите на пазара. Не можеш да участваш само на търгове, да изпълняваш държавни поръчки и да смяташ, че си голяма фирма. Крайните клиенти са обратната връзка с пазара, която те провокира да бъдеш на ниво и ценово, и технологично. Те ни дават самостоятелност и достатъчно дневни операции, които да позволят на магазините в страната да бъдат икономически ефективни, а от друга страна, са разумният коректив, които ни държи в час.


 


Кой е най-успешният проект на SBS?


Най-големият и успешен проект е самата SBS. Ако през 1990 г., започнах, знаех какво ме чака, може би щях да се изплаша. Да оцениш в един момент, че за теб работят няколкостотин души, че си заложник на бизнеса и интересите на клиентите ти и се налага да правиш компромиси с личното си време, семейството и приятелите си в интерес на бизнеса, е плашещо.


 


Каква е тайната на вашият успех? Как успяхте да се задържите 15 години на върха, при толкова промени в ИТ сектора и голямата конкуренция?


Много хора, тичайки около нас, изкачваха върхове и слизаха от тях. Пазарът отдавна забрави някои големи имена. Истинската победа не е да изкачиш върха, а да се задържиш на него. Трябва да бъдеш постоянен и последователен. Изисква се много работа, усилия и енергия. Всеки може да се мобилизира да изкачи един връх, да се отгледа от високо, да каже “Аз съм тук”, а след това бързо да слезе, търкаляйки се. Истинското предизвикателство е да останеш по-дълго на върха, а не просто да го достигнеш.


 


Какво мотивира вашия екип?


SBS е компания, която живее и се развива в относително постоянен състав и следва дълги години една визия, една насока. При такива обстоятелства се изгражда корпоративен дух, който в много от случаите следва визията на основателя на компанията, на този, който води екипа. Не ми е трудно да мотивирам екипа, като в същото време смятам, че няма по-сложно нещо от това. Всеки човек е вселена, има различни интереси. Мотивацията е изкуството на компромиса и предизвикателството. Най-добрият мотиватор е да накараш хората да се занимават с неща, които ги интересуват.


 


Успешна ли беше 2005 г. за SBS?


Да. През 2005 г. успяхме да финализираме мащабен проект, започнал през 2004 г. Успяхме да договорим дългосрочни отношения с един от големите немски системни интегратори. В момента аутсорсваме хардуер. Сглобяваме огромни количества работни станции, които се инсталират в държавната администрация на Германия, Македония, Румъния. Това ни позволява да поддържаме високо равнище поръчки и персонал.


 


А в личен план?

През тази година за мен се случиха много важни неща. Навърших 40 години и преминах в категорията средна възраст, което ме кара да бъда по-спокоен, по-уравновесен. В същото време съм в категорията млад татко. Не мога да намеря думи за благодарност към съпругата ми Тони. В началото на месец декември 2005 г. се роди втората ми дъщеря Теодора. В допълнение с голямата си кака Полина и сина ни Никола, тя е страхотно попълнение в семейния отбор. Има една българска поговорка, че си толкова млад, колкото млади са децата ти. Сега съм един щастлив, млад татко.

About the author

Редактор

Leave a Comment