Хардуер

Nvidia QUAD SLI – има ли смисъл от толкова много?

Written by Редактор

Една от идеите за направата на GeForce 9800GX2 бе „събуждането“ на технологията QUAD SLI. За да получите QUAD SLI, ще ви трябват четири графични ядра, а дънна платка с четири PCIe x16 слота и съответно четири Nvidia базирани графични карти не е много добра идея, още повече че не знам каква конфигурация трябва да има SLI конекторът, за да реализираме всичко това.

Тогава остава вариантът за две видеоплатки, всяка от които с по две ядра. Актуалното предложение GeForce 9800GX2 осигурява точно това и за момента е единствената квалифицирана за QUAD SLI. Освен нея ще ви трябва и съвместима дънна платка. Въпреки че на сайта на Nvidia са изброени един куп модели, някои от които с по-стар чипсет, според мен единственото решение са новите схемни набори nForce 7XX– 750i Ultra и 790i Ultra. Ще ви трябва също квалифициран драйвер (аз лично използвах WHQL ForceWare 174.24) и разбира се – Windows Vista. Феновете на Windows XP ще трябва да забравят за него, ако искат QUAD SLI конфигурация.

За образуването на QUAD SLI използвах две платки – по една на ASUS и Point of View. Понеже реално говорим за идентичен хардуер, пък и драйверите на Nvidia вече са на достатъчно добро ниво, нямах притеснения, че може да се получи някаква несъвместимост. Така и стана – двете карти работеха задружно без никакви забележки. За дънна платка използвах XFX 790i Ultra 3-Way SLI, а процесорът трябваше да е на ниво – какво по-добро от Intel Core 2 QUAD QX9650 с леко модифицирана честота за по-висока производителност? В случая говоря за 3,66 GHz при запазване на шината от 1333 MHz. DDR3 паметта също оперира при 1333 MHz и тайминги 8-8-8-21-1Т.

Тъй като тестовете са под Vista (заради QUAD SLI изискването), принципно не бих се заигравал да активирам AA. Като се има предвид обаче нивото на графичната подсистема, нямаше как да не пусна 4хАА дори при резолюция като 2560 х 1600 (макар и само в името на експеримента). Нивото на текстуриране бе зададено на High Quality, така че да бъдат използвани най-добрите нива на рендериране. Разделителната способност бе зададена в следните три варианта: 1680 х 1050, 1920 х 1200 и 2560 х 1600. Последната резолюция бе налична единствено благодарение на 30″ дисплей DELL UltraSharp 3008WFP.

Тестовете се проведоха под Windows Vista Ultimate. Драйверите за платформата на Nvidia са ForceWare 9.54 (за Vista x64), a GeForce 9800GX2 платките използват драйвера ForceWare 174.24 WHQL за Vista x64.

Тестова машина:

XFX nForce 790i Ultra 3-Way SLI, Intel Core 2 Extreme QX9650@3,66 GHz, 4 GB Corsair DDR3-1333 MHz 8-8-8-21-1T, ASUS GeForce 9800GX2 1 GB DDR3/PointOfView 9800GX2 1 GB DDR3, 320 GB Seagate Barracuda 7200.10 SATA300, Corsair TX750 W EPS 12 V PSU, BENQ FP241WZ LCD.

Тестов пакет от софтуер и игри под Windows Vista/DX10/DX9

• Call of Juarez DirectX 10, стандартният бенчмарк.

• Crysis DirectX 10 ver. 1.2, benchmark_gpu демо.

• World in Conflict DirectX 10, стандартен бенчмарк.

• Company of Heroes DirectX 10 ver 1.71, вграденото демо.

• Unreal Tournament 3 DirectX 10, Downtown_bot демо.

• F.E.A.R. DirectX 9 v1.08, вграденото демо.

• Prey DirectX 9, hwzone демо.

• TESIV: Oblivion, custom demo DirectX 9, hwzone демо.

• 3D MARK’06 DirectX 9, стандартният бенчмарк.

Какво се получава? Наистина, QUAD SLI системата направо изумява с производителността си (единствено Crysis изобщо не се поинтересува от наличието на QUAD SLI и това си пролича от резултатите). World in Conflict също не толерира QUAD SLI, но за сметка на това другите използвани игри и приложения в някои моменти демонстрираха почти 100 % подобрение в производителността – само вижте Call of Juarez и F.E.A.R. При Company of Heroes положението не е толкова блестящо, но ускорението е налице.

Въпреки това определено QUAD SLI не е за всеки, даже можем да кажем, че е единствено за хората, които нямат в какво друго да си вложат парите. Просто тази сериозна инвестиция не си заслужава, поне не и засега.

Темата на броя подготви

Тодор Богданов

About the author

Редактор

Leave a Comment