Игри

Medieval 2 Total War

Written by Редактор

Производител: Creative Assembly


Разпространител: SEGA


Платформи: PC


Изисквания: CPU 1,5 GHz, RAM 512 MB, HDD 9 GB, 128 MB VRAM, ShaderModel 1 поддръжка


Жанр: стратегическа игра




Игрите от серията Total War са феномен сами по себе си и нямат аналог сред останалите заглавия. Серията съчетава походова стратегическа част с реалновремеви битки, като е ситуирана в различни периоди от историята – до момента средновековните Япония и Европа, както и древен Рим. Серията започна с Shogun, продължи с Medieval и Rome и ето че поредната част се опитва да пресъздаде отново средновековна Европа.


Трябва да си призная нещо: аз съм запален фен на походовите стратегически игри. Също така съм и доста капризен – за да играя една игра, тя трябва да представлява достатъчно предизвикателство за мен. И ако това е така, мога да прекарвам часове и дни, опитвайки се да надлъжа компютъра. Макар че поради различни причини навремето изтървах Shogun, впоследствие попаднах на Medieval, която веднага се превърна в една от любимите ми игри. Възможността да управляваш огромни армии в реалновремевата част и да се надлъгваш с монарсите на средновековна Европа, за да промениш тотално (поне в играта 🙂 познатата история, е изключително запленяваща комбинация. Защото в игрите Total War наистина управляваш огромни като състав армии – при малко (да не кажа николко) други заглавия ще можеш да присъстваш на сражения, в които участват по няколко хиляди войници.


Но да се върнем към темата на тази статия. Medieval 2 не е продължение на предишната Medieval Total War, а всъщност е нейна замяна. Тя се развива в почти същия период (1080–1530 г.), най-бурния в историята на Европа, когато множество държави претендират за лидерство. Играчът поема ролята на една от многото съперничещи си сили, като в началото избирате между Англия, Франция, Свещената римска империя, Венеция и Испания, а после може да отключите за игра още 12 фракции: Сицилия, Милано, Шотландия, Византия, Русия, маврите, турците, Египет, Дания, Португалия, Полша и Унгария. За съжаление, както виждате, България за пореден път е пропусната от разработчиците. И накрая има още 4 фракции, които няма да можете да управлявате пряко – папството, ацтеките, монголите и тимуридите. Да, правилно – ацтеките – към края на кампанията ще можете да достигнете до Новия свят и, логично, там ще се срещнете с ацтеките.



Играта използва енджина на предходната Rome Total War, но със съответните промени. Голяма част от тях са чисто визуални, а освен подобрения и доста по-динамичен изглед на стратегическата карта, особено голямо впечатление ще ви направи реалновремевата битка. Там нещата са наистина сериозно подобрени – текстурите сега са много по-детайлни, самите войници не са като клонирани и се различават дори по външен вид, теренът и растителността също са доста по-детайлно моделирани, имате нови шейдърни ефекти (Bloom, симулация на сняг и дим и др.). И преди всичко имате адски много полигони – толкова, че на максимална детайлност може да затормозите всяка съвременна графична карта. За щастие ще получите прекрасна графика (с някои уговорки) и на значително по-слаби машини с подходящите настройки. Мога да кажа, че на машина със средни показатели няма да имате сериозни проблеми с производителността.


Промените обаче са не само графични, а и по стратегическата част. Ако сте играли предишния Medieval, сигурно си спомняте за влиянието на папата. Сега то е много по-силно: папата свиква кръстоносни походи и се грижи да поддържа добрите взаимоотношения между европейските сили. А ако не му харесвате – гответе се да бъдете изхвърлени от лоното от църквата, и повярвайте ми, последствията от това никак, ама никак няма да са добри за вашата империя. Голяма част от икономическия модел все още е базиран на този от Rome, но сега ще ви бъде доста по-трудно бързо да създадете силна икономика, която да може да издържа адекватно военната ви машина. Всъщност поддръжката на множество мощни армии е почти невъзможно и в повечето време ще трябва да се задоволите с две-три силни групи от войски. Влиянието на наличието на гарнизона в града върху реда е засилено и няма да изпадате в ситуациите от Rome, когато държите запълнен гарнизон в града, но не можете да потушите бунтовете.



Добавени са някои нови агенти, като по-интересни са търговците – ако в провинцията си имате подходящи ресурси, създавате един търговец и го закарвате върху съответния ресурс, като той започва да генерира определено количество приходи в хазната ви. Запазени са “мисиите” от Rome, които ви се дават от “благородническия съвет” или от папата. И докато първите носят понякога приятни облаги, като пари или войски, но като цяло нямат голяма тежест в политическо отношение, много е важно да внимавате за задачите, които ви дава папата, тъй като при тях облагите са малки, но пък последиците от провала са много тежки.


И когато създадете икономиката си, може да помислите за завоевания и битки – солта на всяко заглавие от серията Total War. Тук за съжаление трябва да отправя една от най-големите си критики към играта – Изкуственият интелект на противника в битка всъщност е Изкуствен идиот. В много случаи държанието му е неадекватно на ситуацията. Типичен пример – докато обсаждаше един от моите градове, цялата му армия стоя под обстрела на арбалетчиците ми, не правейки абсолютно нищо. При това си говорим за настройка за най-висока сложност на битките. За мое най-голямо съжаление понижаването на възможностите на ИИ започна още от пачовете в първия Medieval и продължи в експанжъна му Barbarian Invasion, както и при Rome и неговите продължения. Направи ми впечатление също, че взаимодействията между различните видове войски не са изпипани особено добре, като понякога резултатите от битките между тях изобщо не се покриват с очакванията на играча или с дадената му в описанието информация. Връщайки се към Изкуствения интелект – в стратегически план държанието му е по-адекватно, макар често действията му да се диктуват от някаква доста странна логика. А освен това си мисля, че по-високата стратегическа трудност идва и от факта, че за континенталните държави вероятността да имат граница с три-четири други и да водят война с поне две от тях е доста голяма (спомнете си какво говорихме за броя на войските).



Други проблеми в играта са свързани с интерфейса й, който е станал по-объркан в сравнение с Rome. Някои от важните опции са забити на много неподходящи места, а информацията, извеждана за състоянието на градовете, продължава да е все толкова неясна, въпреки че заема половин екран. И докато при предишните игри от поредицата можехме да го извиним с различните други усъвършенствания, реално погледнато, в тази няма как да стане. Да, графично енджинът е подобрен, но това не е въвеждането на изцяло нов в Rome, нито пък са били нужни всичките предишна усилия по разработката и балансирането в първия Medieval.


И въпреки всичко казано за недостатъците, не мога да не спомена, че всяко стартиране на играта обикновено води до неколкочасово “изключване” от околния свят: “само да построя тази сграда”, “само да завзема този град”, “само да победя тази армия”… А това е безспорно доказателство за качествата на заглавието.


Тъй като една страница е малко, за да навлизаме в подробности за игра с подобен мащаб, нека накратко сумирам впечатленията си. Medieval 2 Total War е една доста добра игра, която обаче не успя да покрие изцяло очакванията ми и изглежда по-скоро като поредния експанжън на Rome, отколкото като самостоятелно заглавие. Въпреки това обаче, ако сте фен на стратегическите игри или искате да управлявате наистина огромни армии, си струва да я пробвате.


Димитър Чизмаров

About the author

Редактор

Leave a Comment