Охлаждане

GeForce 8500/8600 – новите предложения на Galaxy

Written by Редактор

Развитието при графичните ускорители предлага една много интересна подробност – с излизането на нов чип на пазара винаги в началото срещаме повече стандартни версии, но след известно време започват да се появяват и деривати, които обикновено предлагат или по-интересно и ефективно охлаждане (собствено производство или познат модел на известна компания), или завишени честоти, а защо не и двете. Вероятно помните в миналото (което продължава и сега) как определени модели графични карти “възкръсват” чрез подмяна на паметта с по-бърза или чрез фабрично повишаване на тактовите честоти с цел конкуриране на определен продукт на “противника”.


Galaxy е една от доста интересните напоследък компании, присъстващи на нашия пазар. Тя не само атакува конкуренцията с доста интересни платки, но и ценовата й политика е доста агресивна. В крайна сметка става така, че в повечето случаи получавате повече за по-малко пари. Това е в сила и за двете графични карти, които ще ви представя в този материал. Става дума за Galaxy 8500 GE 256 MB DDR3 и Galaxy 8600 GTS DDR3 Zalman OverClock Edition. Ако трябва да посоча нещо, по което двата продукта си приличат помежду си и се отличават от конкуренцията, това са съответно подобреното охлаждане и нестандартните, завишени работни честоти. На характеристиките на 8500 GT и 8600 GTS няма да се спирам подробно поради наскоро публикуваната статия за тези графични ускорители на Nvidia.


Galaxy 8500 GE 256 MB DDR3


По спецификациите на Nvidia, 8500 GT трябва да работи на 450 MHz ядро (с 900 MHz честота за шейдърите) и 800 MHz памет (използва се DDR2). Това отдалечава 8500 GT доста сериозно от 8600 GT, която от своя страна разполага с два пъти повече “хардуер” в себе си, а наред с това и с по-добри честоти. Galaxy, като един от играчите, които обичат да демонстрират по-добри варианти на различните ускорители, сега предлага своя 8500 GE (Gamer Edition). Той демонстрира как би трябвало да изглежда 8500 GT, поне ако става дума за по-радушно приемане от страна на потребителя и за по-адекватна производителност на фона на продуктовото означение. Galaxy 8500 GE се отличава от стандартния вариант по две много съществени неща – по-добро охлаждане на ядрото и използване на DDR3 памет.



Още по време на тестовете на 8500 GT стана ясно, че DDR2 паметта не успява да захрани с достатъчно честотна лента дори по-слабо графично ядро като G86. Galaxy предлага оптимизирания вариант, притежаващ 1,4 ns DDR3 памет (производство на Hynix) и работна честота от 1400 MHz, което е с цели 600 MHz над стандартните за модела. Ядрото също не е оставено да работи на 450 MHz – още 150 MHz са добавени за сумарно 600 MHz за ROP частта, докато шейдърите работят при доста сериозните 1520 MHz (малко по-долу ще стане дума за дори по-висока честота). Така конфигурираната Galaxy 8500 GE е доста над това, което стандартната 8500 GT може да ви предложи – не само като честоти, но и като цялостно представяне. За да няма проблеми с топлината, чипът G86 се охлажда от подобрен охладител, производство на CoolerMaster. Въпреки че не представлява нищо особено (алуминиев радиатор с вграден вентилатор), охлаждащите му способности са на добро ниво и дори при максималния постигнат овърклок температурата на ядрото не превиши 72С.


Като говорим за овърклок, 8500 GE е прилично оптимизирана още фабрично, но това не пречи да направим някой и друг тест за максималните възможности на платката. Използваната 1,4 ns Hynix памет по-скоро разочарова (но проблемът може да се крие както в дизайна на платката, така и в захранващото напрежение на BGA чиповете), позволявайки само 100 MHz на стандартната за модела честота от 1,4 GHz. Ядрото от своя страна се представи по-добре, като достигна 775/1720 честоти съответно за ядро/шейдъри при използване на стандартното охлаждане и 800/1780 при използване на Zalman VF700Cu. Ще ви представя резултати и при максималния клок с охладителя на CoolerMaster.


Galaxy 8600 GTS Zalman Overclock Edition


Другият интересен ускорител, който Galaxy представя, е 8600 GTS Zalman Overclock Edition. При него няма да видим толкова сериозни (в процентно отношение) разлики в честотите, но също така имаме завишение над стандартните, а също и едно много сериозно охлаждане – Zalman VF900Cu. Този охладител разполага с две топлинни тръби, които допълнително подпомагат ефективното топлоотделяне. По време на тестовете температурата на ядрото се движеше в границите между 45 С (в 2D режим) и 52 С (в натоварен 3D режим). Общо взето, представянето му е доста очаквано, но пък можем да кажем, че този ускорител, използващ този охладител никога няма да ви създаде топлинни проблеми, дори и да пожелаете да овърклокнете платката още повече, прилагайки за целта разни прийоми за повишаване на захранващото напрежение на ядрото и/или паметта. Като говорим за G84 (вариант 300), в случая той работи при 720 MHz, a паметта е на номиналните й 2000 MHz (Samsung BJ1A).



Galaxy 8600 GTS Zalman OC разполага с по-нов вариант на PCB, като на гърба й има възможност да се поставят още 256 MB памет. Като се има в предвид, че някои игри използват по над 400 MB от видеопаметта за текстури, търсенето и закупуването на 512 MB вариант (такъв обаче за момента няма) на този ускорител не е лишено от логика. Към хардуерните разлики спрямо стандартните 8600 GTS трябва да споменем и PCIe Power конектор, който е особено подходящ при наличието на овърклок възможности у тази карта.


Тестовете


Поради завишените честоти пуснах тестовия пакет с игри и приложения с цел проверка на конкретните възможности на двата ускорителя на Galaxy. Що се отнася до разделителната способност, в този тест използвах два варианта – 1024 х 768 за определяне на прилично ниво на производителност и 1280 х 1024 (поради голямото разпространение на 17” и 19” LCD дисплеи).


Тестовете се проведоха под управлението на Windows XP с инсталиран Service Pack 2 и DirectX 9.0c, версия април 2007. Драйверите за Intel платформата са версия 8.3.1.1001, a двата ускорителя използваха драйвери Forceware 158.22 WHQL.


Всяко едно от игровите заглавия бе настроено при максималните възможни визуални опции, като АА бе изключен, а AF стандартно бе пуснато на максималната си стойност от 16х.



Тестова машина:


ASUS P5B Deluxe, Intel Core 2 Duo 2,13 GHz @3,2 GHz, 2 GB Corsair Dominator DDR2-800 @800 MHz 4-4-3-8-2T, Galaxy 8500 GE 256 MB DDR3/Galaxy 8600 GTS Zalman Overclock Edition, 320 GB Seagate Barracuda 7200.10 SATA300, Zippy 500 W EPS 12 V PSU, BENQ FP241WZ.


Тестов пакет от софтуер и игри:


• 3D MARK’06 1.1.0, стандартният тест;


• S.T.A.L.K.E.R., Outdoor demo;


• Lost Planet DX9.0c, вграденото демо;


• F.E.A.R., вграденото демо;


• FarCry HDR, Pear/Training демо;


• Prey, hwzone демо;


• Medieval 2: Total War, Plavia демо;


• NFS Carbon, City демо;


• TES IV: Oblivion, Gate демо.


Получените резултати може да видите в приложената таблица. Те са доста интересни и що се отнасят до 8500 GE, демонстрират много ясно какво може този ускорител при завишени честоти – не говоря само за максималните постигнати, но и за стандартните за този модел, които всъщност са доста овърклокнати спрямо оригиналните спецификации. Добре се вижда, че в номинален вариант 8500 GE е не повече от два пъти по-бавна спрямо 8600 GTS Zalman OC, а след овърклок се приближава още повече до овърклокнатата платка 8600 GTS. При честоти 775/1720 за различните блокове на ядрото и показаната, 8500 GE е доста интересно и примамливо предложение, предвид доста ниската си цена. Със сигурност превъзхожда доста останалите 8500 GT предложения на българския пазар, а цената не е много по-различна.


От своя страна вариантът 8600 GTS Zalman OC предлага лек овърклок (който може да повишите още повече), но с това сериозно охлаждане определено няма да имате проблеми.


Тодор Богданов


Авторът благодари на фирма “МОСТ Компютри” за предоставените видеокарти на Galaxy Technology.

About the author

Редактор

Leave a Comment