Програмиране

Final Cut Studio 2

Written by Редактор

Final Cut Studio 2 е софтуерен пакет за професионална употреба, в който са интегрирани всички възможни софтуерни помагала, необходими за миксирането, редактирането, мастерирането и продуцирането на аудио- и видеопродукции. В комплекта са включени обновените версии на Final Cut Pro 6, Motion 3 и Soundtrack 2, като интерфейсите и възможностите при всеки от тях са подобрени значително в почти всеки аспект. В настоящата версия новост е модулът Color, които предоставя на потребителите професионални инструменти за създаване на цветови градиенти – за него ще стане дума след малко. Лошата новина за потребителите на Windows базирани системи е, че както и преди, Final Cut Studio 2 работи само на Macбазирани платформи. Минималните изисквания са 1,25 GHz Mac, задвижван от OS 10.4.9 с минимум 1 GB оперативна памет и близо 60 GB свободно дисково пространство, където да се помещават всички приложения, шаблони, темплейти и помощни учебни материали. На потребителите, които не ползват Mac системи, но търсят аналогично като функционалност решение, бих препоръчал Master Collection или Production Premium версиите на пакета Creative Suite 3 от Adobe. Ако бюджетът е от решаващо значение, Corel VideoStudio 11 Plus ще е по-удачно решение, като, разбира се, отново визирам Windows потребителите.


Интерфейсите на приложенията в Final Cut Studio 2 са подобрени до неузнаваемост. За начинаещите това би могло да е доста объркващо, но професионалистите, работили и с по-старата версия на Final Cut Studio, ще са в състояние да оценят оптимизирания и по-гъвкав интерфейс при всяка от програмите в рамките на няколко минути. Лесното управление на работното пространство е гарантирано от удобния за навигация, табулиран изглед, а всеки от компонентите може да бъде оразмеряван и издърпван на произволно място на работната площ. Единствено софтуерът DVD Studio 4 не е претърпял съществени промени спрямо предходната Final Cut Studio, но при останали модули има какво да се види, да не забравяме и съвсем новия компонент Color.


Макар че тук говорим за софтуерен пакет, изграден от много компоненти, ключовото приложение сред тях винаги е бил видеоредакторът Final Cut Pro 6. Неговият потребителски интерфейс е изграден от няколко панела: времева линия, прозорец за предварителен преглед на клиповете и палитри с инструменти и файлов браузър. Струва си да се отбележи наличието на новия алгоритъм за видео- и аудиокомпресия от Apple: ProRes 422, защото благодарение на него, на теория вече е възможно да съхраните HD видеопроект с висока резолюция върху същото дисково пространство, което би заел стандартен SD видеоматериал. За прихващане в HD резолюция посредством кодека ProRes 422 е необходим Mac Pro с процесор Intel Xeon и самостоятелна, HD съвместима видеокепчър карта. Естествено, Final Cut Pro 6 поддържа и стандартните формати, използвани в бранша, а именно DV, HDV, XDCAM HD и DVCPRO HD.



Новата времева линия е така реализирана, че в нея могат да бъдат вмъквани видеоклипове в произволен формат, без да се налага транскодиране, което спестява доста време при редактирането. Пропорциите и броят на кадрите в секунда се напасват автоматично, просто се уверете, че настройките при първия клип, които добавяте във времевата линия, са коректно зададени. След това всеки нов сегмент ще наследи автоматично свойствата на първия импортиран клип.


Интерес представлява и алгоритъмът SmoothCam за софтуерно изглаждане на трептенията. Той анализира пикселите и движението им, след което ги оптимизира, и така позволява създаването на по-стабилен образ, без да се налага да определяте ръчно т.нар. стабилна точка (stable point), която следва да бъде фиксирана.


Що се отнася до интеграцията между отделните компоненти в пакета, новост е възможността за импортиране на шаблони от Motion 3, без да напускаме интерфейса на Final Cut Pro 6. Налице е поддръжка за всички нови модели видеокамери, но за да осъществите връзка с устройства, които не ползват Firewire интерфейс, ще трябва да се снабдите с допълнителен импортиращ модул за съответния модел камера. На този етап няма вградена поддръжка за Blu-ray медии, вероятно впоследствие ще се появи допълнителен компонент за целта.


Помагалото Color е нововъведение за Final Cut Studio и както личи от името му, служи за максимално прецизно калибриране на цветовете. От тук лесно ще коригирате нивото на контраста, яркостта и гама настройките. Разбира се, предвидена е и възможност за поотделно контролиране на нюанса на червеното, зеленото и синьото (RGB), а с помощта на предварително дефинираните комбинации от настройки бързо се постигат впечатляващи резултати. Възможно е и създаването на специални ефекти на базата на цветовете в дадена сцена или в цялата продукция, чрез подсилване на определени нюанси или изолиране на повечето цветове с малки изключения. Ако сте гледали филма “Град на греха” (Sin City) на Франк Милър, където действието почти през цялото време се развива на черно-бял фон, а в определен момент един от злодеите се появява с яркожълтата си глава, знаете колко ефектен може да бъде въпросният подход.


С осъвременената Motion 3 3D аниматорите ще бъдат приятно изненадани от подредения интерфейс. Въпреки че той изглежда по-изчистен отпреди, в действителност софтуерът вече предлага няколко режима на работа, а основната цел е процесът на анимиране да бъде максимално интуитивен, без да се налага прецизното въвеждане на координати и дефинирането на голям брой “ключови кадри”. Например вече е възможно разглеждането на 3D обекта от няколко различни камери, като от всяка гледна точка може да приближавате и отдалечавате обекта, както и да го “клонирате”. За да се развихри творецът с пълния си потенциал, са включени нови векторни инструменти за рисуване, които принципно са запазена марка на растерните графични редактори. Разработчиците да помислили и за необходимостта от механизъм за работа с триизмерен текст и са създали отделен инструмент за целта.


Логичното продължение на аудиоредактора Soundtrack Pro следва да включва многоканална аудиоподдръжка и ето че това вече е факт. Интерфейсът също е претърпял промени, и то не само от козметичен характер, за да отговори на нуждите на всички нови функции, свързани с поддръжката на многоканално аудио. Налице е модул за софтуерно разделяне на каналите, т.е. конвертиране на стереосигнал към 5.1-канално пространствено аудио. Вместо традиционния waveform изглед тук имаме визуален спектрален анализатор, с чиято помощ много по-лесно се забелязват ненужните звукови артефакти, например припуквания, брум и др. Преливанията между парчетата се осъществяват с лекота, благодарение на визуалните кросфейд маркери. Може би най-важното нововъведение е поддръжката на напълно обратимо редактиране и добавяне на ефекти без загуба в качеството при оригиналния звуков източник. При това положение, ако в даден момент прецените, че не сте доволни от свършената работа, винаги имате възможност да се върнете няколко стъпки назад и да извършите желаните корекции или дори да започнете отначало.


Опцията за синхронизация Conform спестява изключително много време, като анализира саундтрака и видеото и ги синхронизира, а в базата данни на софтуера фигурират няколко хиляди изцяло нови аудио- и музикални семпли от всякакъв характер, като всички те са освободени от авторски права и могат да бъдат използвани свободно във всеки от проектите ви.


С приложението Compressor 3 също се пести изключително много време, защото с негова помощ иначе трудоемки процедури, като брандирането с дадено лого или употребата на филтри, изискващи цялостното ререндериране на видеото, тук всичко става за броени секунди, защото филтрите и ефектите се прилагат динамично. Когато решите да експортирате видеото си, би следвало да усетите осезаемо предимство на модула в сравнение с предходния Compression 2, защото според Apple разликата в производителността между тях е близо три пъти в полза на новия Compressor 3, като вече се поддържат и H.264 и MPEG-2 компресиране.


Димитър Петков

About the author

Редактор

Leave a Comment