Монитори

DELL UltraSharp 3008WFP – 30” чудовище за домашно кино

Written by Редактор

 

Хитът през последните месеци е закупуването на широкоекранен LCD дисплей с диагонал на матрицата от поне 19″. Цените обаче паднаха дотолкова, че изведнъж 19″ се превърнаха в нещо съвсем обикновено и едва ли не подходящо предимно за домашно ползване за игра на пасианс. Потребителят се насочи към 20″ модели, а от началото на 2008 г. 22″ WIDE вариантите привличат все повече внимание, понеже цените им станаха много привлекателни. Това породи и едно друго желание –още по-големи размери на матрицата. Спор няма, че когато става дума за домашно кино, за гледане на телевизия или просто за нужда от повече видимо пространство, максимата „Колкото повече, толкова по-добре“ важи с пълна сила. А когато говорим за 30″ широкоекранен LCD дисплей с много добри визуални възможности, тогава положението още повече се усложнява. В случая става дума за най-новия LCD на DELL със сериозния диагонал на матрицата от 30″ и голям „набор“ от допълнителни възможности, измежду които най-новата технология DisplayPort. Но нека разгледаме всичко последователно.

Всъщност UltraSharp 3008WFP не е първият опит на DELL при производството на 30″ широкоекранни дисплеи. Предишният модел – UltraSharp 3007WFP-HC (появил се на пазара преди около година и половина), също имаше какво да покаже на желаещите да се сдобият със сериозен LCD монитор. UltraSharp 3008WFP впечатлява още повече. При него всичко е продиктувано от желанието на DELL да предложи възможно най-доброто на своите клиенти. И смея да кажа, че в много голяма степен компанията е успяла.

Характеристики на 3008WFP:

• 30″ широкоекранен LCD дисплей, 0,25 мм големина на пиксела.

• 2560 х 1600 нативна резолюция при 60 Hz опресняване.

• 370 cd/m2 яркост, ниво на контраст 3000:1.

• Ъгъл на видимост – 178 градуса по хоризонтала и 178 градуса по вертикала.

• Време за реакция на пикселите – 8 ms (сиво към сиво), няма информация за времето за пълно светване и изгасване на пиксела.

• Брой цветове – 16,7 млн.

• Ергономичен дизайн

• Вграден мултичетец за карти – SD, MMC и др.

• Наличие на USB хъб.

• Няколко начина за връзка: DVI-D х 2, Analog D-SUB, HDMI, Composite, Component, DisplayPort, S-Video.

• Поддръжка на PIP – картина в картината с възможност за извеждане на два еднакви по размер прозореца.

• Консумация < 250 W в работно положение, 2 W в режим на Stand By.

• Тегло – 15,6 кг.

Дори само на хартия, DELL UltraSharp 3008WFP изглежда доста внушително. Самото изброяване на различните възможности за връзка с дисплея заема почти два реда място. Поради наличието на функцията Picture-in-Picture (или по-правилно казано, картина до картина) ще можете да изведете сигнал от компютъра си (например чрез DSUB входа) на половината (по вертикалата) екран, а на другата половина да пуснете нещо друго, свързано към DVI, HDMI или дори Display Port. Не е проблем да работите на два компютъра едновременно, визуализирайки информацията по едно и също време на един и същи монитор. При UltraSharp 3008WFP опцията за PIP не е реализирана чрез комбинацията „един голям екран плюс един по-малък“, а двата образа са напълно еднакви като големина. Въпреки загубата на обемност чрез използването на PIP, самата функция дава възможности за доста варианти за приложение на UltraSharp 3008WFP.

Поддръжката на 117 % NTSC Color Gamut е още нещо съществено, което този голям дисплей предлага. Повечето LCD предлагат определен процент, много близък до 100 (UltraSharp 3007WFP-HC поддържа 92 % NTSC Color Gamut). Ако приемем, че 100 % са една средна величина, която отразява достатъчно добро цветонасищане, според DELL новият UltraSharp 3008WFP е със 17 % по-добър и „по-цветен“. UltraSharp 3008WFP дори поддържа стандарта Adobe ICC RGB98, което също не е за подценяване. Работещите с предпечат и дизайн със сигурност ще оценят тази характеристика на новия 30″ дисплей на DELL, а нека не забравяме и големината на матрицата.

По-горе споменах наличието на технологията DisplayPort, която тепърва ще навлиза на пазара на графични ускорители и LCD дисплеи. Тъй като нямах съвместима видеокарта, не успях да тествам поддръжката на DisplayPort, но тя е налична и всеки бъдещ притежател на UltraSharp 3008WFP ще може да се възползва и от нейните възможности. Ако не това, разполагате с два DVI-D и един HDMI порта за алтернативно свързване. Имайте предвид, че поради голямата нативна резолюция от 2560 х 1600 ще ви трябва или Dual Link DVI съвместим графичен ускорител и кабел, или такъв, който да може да работи с HDMI. Чрез аналоговия DSUB няма да можете да получите повече от 1920 х 1200 (както и ако използвате Single Link DVI кабел).

Въпреки размерите си, UltraSharp 3008WFP е доста компактен и заема сравнително малко място за размерите си, но за сметка на това, като застанете пред него, директно привлича вниманието ви с всичките си 30″ диагонал на матрицата. Дизайнът е доста изчистен, а стойката на дисплея наистина има уникална форма, но въпреки това държи съвсем правилно тежащия над 10 килограма панел. Може да местите дисплея в няколко посоки – нагоре/надолу, да го въртите настрани и да го извивате спрямо хоризонталата.

Менюто на UltraSharp 3008WFP е доста подробно. Може да управлявате както яркостта, така и контраста (или да използвате възможността за динамичен контраст), цветонасищането и много други, между които функцията PIP (за нея си има и отделен бутон) и скалиране на екрана. Първоначално, докато свикнете с организацията, е малко объркващо, но след това управлението е доста интуитивно и ясно.

Какво можем да кажем за цветонасищането и визуализацията? Нямам някакви по-сериозни забележки по простата причина, че матрицата е доста добра. На 2–3 места по краищата на матрицата се забелязва малко по-осветени части, но единствено ако пуснете изцяло черен или изцяло бял екран. При нормално ползване наситеността е доста равномерна и нивата на яркост и контраст са направо уникални. Въпреки че според някои 370 cd/m2 са ниска стойност за толкова голям дисплей, честно казано, всяка стойност над 50 %, зададена чрез менюто, идва в повече, т.е. прекалено силна е. Като оптимални настройки избрах 40 %/90 % за яркост/контраст, при които цветовете бяха най-добре визуализирани.

Особено при този монитор е, че притежава доста голяма нативна резолюция и геймърите няма да останат очаровани. Честно казано, 2560 х 1600 е по силите на изключително малко графични ускорители, при това говоря за елементарно 3D възпроизвеждане – при тази резолюция може да забравите директно за Crysis. Дисплеят позволява или да скалирате (при по-ниска резолюция) изображението да обхване цялата матрица, или да излезе в нормален вариант, но част от екрана ще остане неизползван. Все пак ви се дава възможност да изберете, което прави чест на DELL.

В заключение мога само да кажа, че UltraSharp 3008WFP е наистина сериозен дисплей с много добри характеристики, предлагащ цели 30″ видима част на екрана и голям набор от възможности за свързване към компютри, игрови конзоли, DVD плеъри и т.н. Вариантите са толкова много, че използването му като основен (и единствен) източник на визуализация ще ви помогне както да се насладите на наистина добър образ, така и да имате на разположение уникалните възможности на UltraSharp 3008WFP, независимо от посоката на употреба.

About the author

Редактор

Leave a Comment