Мултимедйини програми

D3DGear

Written by Редактор


Разработчик: D3DGear Technologies


Лиценз: $29,95


Официален сайт: www.d3dgear.com


В този материал ще си поговорим за новата версия на D3DGear – малък, но много мощен инструмент за запис на екранни снимки и видео от 3D приложения и в частност игри. Програмата работи както с DirectX, така и с OpenGL. Може би вече сте се сблъсквали с този проблем – невъзможността за запазване на скрийншотове и най-вече на видео с вашите постижения в определена игра. D3DGear работи във фонов режим и ще ви помогне за разрешаването му. От няколко години съм въвел традиция да си запазвам сейв файловете от игрите точно преди техния край. Сега се запитах – а защо да не си записвам и филмчета с предсмъртното издихание на злодеите? Това вече е напълно възможно.


Ако ви е познато името Fraps, значи вече имате представа за действието на D3DGear, а ако не – няма нищо сложно и много бързо и лесно можете да започнете работа с този инструмент. В началото трябва да определите бутоните от клавиатурата, които ще се използват за основните действия. Във FPS (кадри в секунда) полето се избира клавишът за показване на броя кадри, изобразявани на екрана. Това може да се използва за измерване на производителността на вашата конфигурация под определено приложение. В следващото поле се настройват екранните снимки и то е особено полезно, ако играта няма вградена опция за това. За разлика от някои от обикновените скрийншот инструменти, тук върху самата снимка могат да се добавят и броят кадри, часът на направата, графика за производителността и др. Внимавайте при задаването на клавиша, тъй като може да съвпадне с някой от използваните от играта – например за бърз запис. Ако сложите отметка на най-долният ред, снимането ще продължи до отпускане на бутона.


Най-важното поле е следващото – Movie. Тук трябва да изберете кадрите в секунда, размера, звуковата карта (или да не се записва аудио) и формата – wmv (препоръчвано) или avi. Трябва да имате предвид, че не се използва компресия (което допълнително би утежнило положението) и файлът може да придобие огромни размери.



PerfGraph се използва за мониторинг в реално време и чрез графика на някои системни параметри, като процесорна заетост, броят на кадрите и на обработваните примитиви и др. Изборът какво да се следи е изцяло ваш.


От последното поле – Systray, задавате позицията на иконите от системния трей. Това е изключително полезна опция, при която иконите от трея се изобразяват на екрана по време на игра например. Така, ако очаквате важно писмо, ще имате възможност да научите това незабавно. При мен обаче не всички икони бяха видими. Също така под Windows 98 тази интеграция не работи.


Недостатъци


Не се притеснявайте от спад в производителността, с изключение на прихващането на видео. Тук проблемът е при самия запис на данните и използването на твърдия диск. Затова, колкото повече 3D приложението използва диска и колкото по-бавен е той, толкова повече ще се усеща някакво забавяне. В момента авторите разработват нова версия, поддържаща True Recording, при което ще се минимизира работата с твърдия диск дори и при използване на висока резолюция (дано това да не рефлектира в изискване на много повече оперативна памет). Също така при използване на D3DGear при някои приложения се наблюдаваше пропадане на елементи от картината. Решението тук е да не го използвате постоянно включен, а само в периодите, когато е нужно.



В крайна сметка трябва да имате предвид, че програмите от този род съвсем не са панацея и всичко зависи от конкретния триизмерен енджин. За по-голяма яснота ще дам няколко примера: при Race – The WTCC Game всичко беше перфектно – и изобразяването на информацията, и създаденото филмче; при Doom 3 видеото също се получи без проблем, но графичните данни не се изобразяваха на екрана; при конзолния порт D.I.R.T. данните се визуализираха без проблем, но беше невъзможно да направя филм (цялата система увисваше) и даже скрийншот (дори беше блокирана и външната програма за правене на екранни снимки, като не работеше и буферът на Windows). Изводът е, че всяко едно триизмерно приложение представлява отделен случай и трябва да търсите специфично решение. Ако не се получава с D3DGear, пробвайте Fraps, а ако не стане и с него – пробвайте нещо друго.


Адриан Банчев

About the author

Редактор

Leave a Comment