Дънни платки

AMD Hybrid Crossfire – вградената графика оживява

Когато стане дума за вградени графични решения, 99,9999 % от геймърски настроените потребители обръщат глава от отвращение, което всъщност си е съвсем нормално. Открай време 3D видеото, дошло от чипсета, е било по-скоро символ на „3D забавяне“, отколкото на „3D ускорение“. Все пак нека не забравяме, че много голяма част от вградения графичен пазар се владее от Intel и нейните GMA900, GMA950 и X3xxx.

Това, от една страна, се дължи на многото OEM производители, които използват вариантите на Intel, а от друга, на множеството потребители, които не се нуждаят от нещо сериозно, що се отнася до 3D, но искат компютърът им да може да се справя с нормалните задачи. Въпреки това много от споменатите хора имат желание все пак понякога да могат да „завъртят“ по някое и друго 3D заглавие. Тук вече идва и сложният момент – вградените 3D решения не предлагат почти никакво адекватно ускорение, което да е достатъчно за прилична игра при 3D заглавията от последните 1–2 години. Всичко това е на път да се промени, не само след като се появи AMD 780G, но и след като доведе със себе си Hybrid Crossfire.

Що е то Hybrid Crossfire?

Какво представлява Hybrid Crossfire с няколко думи? Общо взето, това е технология, позволяваща да добавите външно (дискретно) видео към 3D ускорението на вграденото. Досега подобно нещо не бе възможно – ако поставите външен видеоконтролер в съвместимия слот (AGP или PCIe), вграденото видео автоматично се изключваше (с изключение на най-последните чипсети от последната година, но при тях няма възможност за паралелна работа с външен ускорител). Така, дори и да искате да използвате наличното в чипсета 3D ускорение за нещо по-конкретно, при поставянето на самостоятелен 3D контролер си оставате само с желанието.

При Hybrid Crossfire това се променя. Двата графични чипа могат да работят в паралелен режим чрез технологията Crossfire, но са налични някои ограничения. Едното от тях е, че не може да добавите Radeon HD3870 и да очаквате нещо кой знае какво. Всъщност вграденото 3D е в много голяма степен на нивото на възможностите на Radeon HD2400, като използва RV610 за основа. Така че Crossfire между RV610 платка и такава, използваща R600, по принцип би било доста нереално и алогично (да оставим настрана липсата на какъвто и да е прираст в производителността). Сега, като вземем предвид, че AMD 780G вече се казва HD3200, не е трудно да направим връзката с HD3450 и HD3470, които са доста близки по характеристики. Тези два ускорителя ще са най-ефективните за коопериране с RV610 a.k.a. HD3200. Според AMD, трябва да видим между 40 % и 70 % повишение в производителността, в зависимост от това колко добре ще се утилизира технологията Crossfire.

За целите на този материал използвах две дънни платки – ECS A780GM-A и Biostar TForce TA780G A2+. Поради много голямата близост в производителността между двете, логично, използвах само едната за реализиране на тестовите резултати. В конкретния случай това бе моделът на Biostar. За по-добро онагледяване на резултатите при използване на Hybrid Crossfire добавих към системата в последователен режим следните два 3D ускорителя: Sapphire HD3450 256 MB DDR2 и Sapphire HD3470 256 GB ГDDR3. Както вече споменах, HD3450 и HD3470 са двата най-удачни варианта за реализиране на Hybrid Crossfire комбинация, а от теста ще разберем и дали си заслужава инвестирането на малко по-висока сума за HD3470 за сметка на HD3450. Но за това ще стане дума едва след като видим дали изобщо има смисъл от самата Hybrid Crossfire като цяло.

Постигането на Hybrid Crossfire изисква следните компоненти – AMD Radeon HD3200 базирана дънна платка, Radeon HD3400 ускорител и драйвер (поне) Catalyst 8.3. Общо взето, връзката на монитора продължава да се осъществява чрез вграденото видео, а външната 3D карта служи като „турбо добавка“ за системата, когато става дума за игри и 3D приложения. Трябва много да внимавате как ще настроите BIOS-а на дънната платка, защото има няколко доста неясни (особено за начинаещите в тази сфера) момента, които ще ви накарат поне да се замислите. Да речем опцията Surround View, която помага да си направите машина с четири монитора, но пък тогава забравяте за Hybrid Crossfire. Освен това платки като TForce TA780G предлагат и овърклок на вграденото графично ядро, което също е доста интересен момент.

Наличието на допълнителен 3D ускорител също е предвидено и що се отнася до консумацията на системата. Дори и да сте добавили HD3450 или HD3470, това няма да значи автоматично постоянно повишена консумация с 40–50 W. Hybrid Crossfire има възможността да регулира използването на външната 3D платка, като я изключва по времето, когато тя не работи – в 2D режим, когато вграденото HD3200 е напълно достатъчно. Така „3D добавката“, която сте поставили в машината за подобряване на 3D производителността, ще работи само и точно тогава, когато имате нужда от нея. За момента тази функция все още не е активна, но се очаква за в бъдеще и тя да бъде коректно утилизирана.

Проблеми с Hybrid Crossfire под Windows XP

Всъщност тези няколко реда съм ги отделил за факта, че Hybrid CF просто не работи под Windows XP. Това едва ли е продиктувано изцяло от Microsoft или пък AMD иска да се подмаже на софтуерния гигант, но за да подкарате HCF ще ви трябва Windows Vista в някой от немалкото си варианти, няма значение дали става дума за 32- или 64-битова версия на операционната система. Така феновете на XP и противници на Vista ще трябва да преминат към новата OС, ако искат да се възползват от възможностите на HCF, особено ако вече разполагат с дънна платка AMD780G и с малък бюджет за видеоускорител.

Hybrid Crossfire и Vista

За щастие под Windows Vista нямаше никакви проблеми, що се отнася до активирането на Hybrid Crossfire. Трябва да сте сигурни, че сте инсталирали поне драйвера Catalyst 8.3 (аз проведох тестове с Catalyst 8.4), защото дори 8.2 версията си няма представа какво е Hybrid CF и има ли то почва у нас. Секцията „Crossfire“ в Control Center се появява веднага и гордо ви съобщава, че може да постигнете допълнителна 3D производителност при активирането й. Е, нашата цел е проверката на точно това твърдение, поради което „отметката“ веднага бе поставена.

Biostar TA780G M2+

Искам да кажа няколко думи и за един от вариантите, които ще имате за дънна платка, базирана на чипсета AMD780G. Този модел на Biostar е от серията „T-Series“ и се отличава не само с използването на много добри компоненти за изграждането на продукта, но и с доста сериозни овърклокърски възможности, въпреки бюджетната си ориентация (донякъде продиктувана от използването на този нов схемен набор на AMD).

Трифазното захранване към процесора е изградено на базата на алуминиеви плътни кондензатори (не се поддържат 125 W процесори Phenom X4), което със сигурност добавя допълнителна стабилност при овърклок. Платката предлага доста сериозни възможности, например поддръжка на до 16 GB DDR2-1066 памет посредством четирите DIMM слота, или общо шестте SATA300 порта, предлагащи създаване на RAID масиви.

Двата чипа, изграждащи TA780G, а именно AMD780G и SB700, се охлаждат пасивно, посредством два сравнително малки радиатора. Честно казано, ако вграденото графично ядро работи при номиналната си честота от 500 MHz, допълнителен вентилатор, който да подпомага радиатора на AMD780G, не е нужен, но ако решите да изстискате максимума (за това след малко) от вграденото RV610 ядро, тогава един бавнооборотен 80 мм вентилатор ще бъде препоръчителен.

Моделът предлага стандартно както D-SUB, така и DVI конектори за свързване на два монитора или просто който вариант си изберете. На задния панел също така може да намерите четири порта USB 2.0 (останалите шест са достъпни чрез изводи на платката), входа на Gbit LAN контролера, както и конекторите на 5.1-каналния контролер ALC662 с поддръжка на HD Audio.

BIOS-ът на платката е много подробен. Той дава информация и възможност за контрол на всичко случващо се с настройките и работоспособността на тази машина. Освен стандартните неща (дата, час, ред на зареждане по устройства и т.н.), BIOS-ът на TA780G ви предоставя и промяна на основните напрежения – процесор, чипсет, памет, та дори и на вграденото графично ядро (това става косвено, чрез напрежението на северния мост). Освен това може да промените честотата на вградения чип RV610 между 500 MHz и 1000 MHz. С помощта на леко завишаване (от 1,15 V до 1,25 V) на напрежението в нашият случай RV610 успя да постигне стабилни 750 MHz, които са точно 50 % отгоре. Ще видите резултати и при този овърклокнат режим.

Тестовете

Поради сложността на тестовете (особено под DX10) и невисокото ниво на 3D ускорение, което HD3200 предлага, се наложи игрите и 3D приложенията да бъдат зададени при доста олекотени настройки, особено що се отнася до шейдърите и версията на Direct X ускорение – бяха използвани предимно настройки Low и Medium, независимо дали става дума за DirectX 9 или DirectX 10 (въпреки използването на Windows Vista) – по-долу, в описанието на игрите, ще можете да видите коя игра как е била зададена.

Тестова машина

Biostar TA780G A2+, AMD Phenom X4 9500 2,2 GHz, 2 GB Corsair Dominator DDR2-800 @800 MHz 4-4-4-10-2T, вградена Radeon HD3200 256 MB/Sapphire Radeon HD3450 256 MB DDR2/Sapphire Radeon HD3470 256 MB GDDR3, 320 GB Seagate Barracuda 7200.10 SATA300, Corsair TX750 W EPS12V PSU, BENQ 241WZ.

Системата работи под управлението на Windows Vista с инсталирани драйвери версия Catalyst 8.4 за чипсета и графичния ускорител Radeon HD3470. Тестовете се проведоха при две разделителни способности – 800 х 600 и 1024 х 768 и настройка на видеодрайвера Quality без активиран AA и AF.

Тестов пакет от софтуер и игри:

• 3D MARK Vantage DX10, Entry ниво на теста.

• 3D MARK’06 DX9, стандартен тест.

• Unreal Tournament 3 DX10, downtown bootmatch – medium quality.

• Crysis GPU Benchmark DX10 (вградени официални тестове) – low quality.

• World In Conflict DX9, вграден бенчмарк – medium quality.

• Prey DX9, hwzone демо – medium quality.

• Company Of Heroes v1.71 DX10 – medium-high quality.

• F.E.A.R. 1.08 DX9, вградено demo – medium quality.

Получените резултати се съдържат в следната таблица:

И с просто око се вижда, че от Hybrid Crossfire полза има, и то немалка в някои от игрите. Едно нещо обаче изпъква на преден план – дали само на вграденото графично ядро, или на Hybrid CF, съвременните заглавия не вървят както трябва, ако искаме да играем при по-добри резолюции и качество на образа. Както виждате, използваната предимно настройка medium в случая е максимумът, който може да се постигне при активиран Hybrid CF. Както и да го погледнем, двете графични ядра RV610 + RV620 нямат достатъчен капацитет да се справят с толкова тежки изчисления. Което всъщност не е неочаквано. Всъщност при овърклок се вижда, че по-старите 3D заглавия, които доста повече разчитат на бързото текстуриране, не успяват да се възползват от максимума дори на вграденото ядро HD3200 поради ограничение на HTT шината, която явно се оказва недостатъчна при зададените 1,8 GHz.

От друга страна, възможностите за овърклок на HD3200 също предизвикват интерес. Без проблеми и с малко повече желание би трябвало да постигнете поне 800 MHz, което би довело до доста сериозен, безплатен прираст в производителността. При това положение желанието да добавите един HD3450 или HD3470 може да намалее или дори да изчезне, но определено няма как да достигнете нивото, което може да ви предложи Hybrid CF. От Hybrid CF полза има и ако разполагате с доста ограничени ресурси, добавянето на външен ускорител наистина ще доведе до значително увеличение на производителността, особено ако говорим в проценти. Въпреки това вие все още ще бъдете далече от желаното, най-вече когато става дума за DirectX 10 – ако търсите прилично DX10 ускорение, Hybrid CF не е за вас. Ще се наложи да си вземете истински 3D ускорител.

Тодор Богданов

Авторът благодари на фирмите IDS и Biostar Europe за предоставянето на Biostar TA780G M2+ и на фирма „Солитрейд“ за предоставянето на Sapphire Radeon HD3450 и HD3470.

About the author

Редактор

Leave a Comment