Интервю

Александру-Йон Раду: “След приемането на България в ЕС ще намалее ръстът на пиратството”

Written by Редактор


Александру-Йон Раду: “След приемането на България в ЕС ще намалее ръстът на пиратството”


Преди малко повече от месец в страната ни откри свое студио един от най-известните международни производители на компютърни игри – Ubisoft. Компанията е позната на пазара с хитови заглавия, като Prince of Persia: The Sands of Time, Tom Clancy’s Splinter Cell Pandora Tomorrow, Far Cry и др. Срещнахме се с мениджъра на българското подразделение Александру-Йон Раду, който сподели факти от работата по настоящите проекти на Ubisoft в страната ни. Той има образование в областта на дизайна и технологиите, а страстта му към игрите датира от ранно детство. През 1998 г. започва работа като 3D аниматор в румънския филиал на компанията и постепенно изгражда своята кариера в Ubisoft, която го довежда до сегашния му пост – мениджър на българското студио.


Г-н Раду, разкажете на читателите на в. “Компютри” повече за самия себе си. Какви са вашите хобита и интереси?


Интересите ми извън моята работата са много близки до нея. Когато ми остава свободно време, обичам да играя компютърни игри, да чета и да попълвам знанията си, свързани с компютърната графика, гледайки филми на тази тема.


Имате ли планове да започнете да продавате продуктите на Ubisoft директно на потребителите в България, или ще продължите да работите с настоящите си партньори?


Един от нашите основни принципи е да обръщаме голямо внимание на всички пазарни възможности, но за момента директното дистрибутиране на наши продукти не е сред приоритетите ни тук.


Какво да очакваме от българското студио – уникални технологии, иновативни игрови енджини или друго? По какво работите в момента?


В момента разработваме конзолната версия на CSI: Three Dimensions of Murder и Rayman Raving Rabbids за PC и сме се съсредоточили изцяло върху завършването на тези два проекта. Ubisoft е компания, която подкрепя иновациите и креативността. Тук, в София, работят много талантливи специалисти и ви уверявам, че след приключване на настоящите ни проекти ние ще им дадем възможност да използват своя талант по начин, който те преценят за най-подходящ.


Кое е най-голямото предизвикателство пред българския екип на Ubisoft?


Да завършим навреме и в съответствие с всички изисквания и поставени параметри нашите първи два проекта, разработвани тук. Ако успеем да се справим с това, ще докажем на мениджърския екип на Ubisoft, че инвестицията в България е оправдана, и това ще ни позволи да се развиваме и в бъдеще.


Предлагате ли версия на някоя от игрите на Ubisoft за Линукс базирани операционни системи?


Нито един от продуктите ни не е съвместим с Линукс, но мултиплеър сървърът ни за Far Cry използва open source операционна система.


Коя е любимата ви Gamecube игра, създадена от Ubisoft?


Трудно ми е да посоча определено заглавие. Доста харесвах някои от тези конзолни игри. Сега харесвам Rayman 3: Hodloom Havoc, Prince of Persia: Sands of Time и Peter Jackson’s King Kong.


Какво е вашето мнение относно идеята на българския пазар да се предложи комбинация между компютърно списание и игра на Ubisoft на по-ниски цени?


Това е добре позната практика в цял свят и смятам, че е интересна възможност както за гейм студиото, така и за избрания издател. За момента нямаме планове за подобна дистрибуция, но възможността заслужава внимание и предполагам, че ще изпратим запитване до нашето централно управление.


Пиратството на интелектуална собственост е сериозен проблем в нашата страна. Можете ли да ми кажете какъв е размерът на загубите на Ubisoft от нелегалното разпространение на продуктите й в България и в международен аспект?


Оценката на Ubisoft на потенциалните загуби от общите приходи заради пиратството в цял свят се изчислява на 15 % годишно, което е характерно за индустрията като цяло. Знам, че цифрите в България са доста по-големи, но се надявам, ситуацията да се промени значително след приемането ви в Европейския съюз през 2007 г.


Смятате ли, че Оскар Гудман, кметът на Лас Вегас, ще успее да забрани предстоящото излизане на играта Rainbow Six Vegas заради “неправилните” според него внушения, които играта може да създаде у потенциалните посетители на града?


Това ще бъде прецедент. Много известни градове са били вдъхновение за създаване на различни типове медии – от книги до филми и игри. Лас Вегас е град от световна класа, също като Токио, Париж, Лондон и Ню Йорк, което го прави идеално място за развихряне на творческата фантазия. В този случай той даде на нашите гейм разработчици пленителен фон за създаване на един емоционален сценарий.


Въпросите зададе: Хелиана Велинова

About the author

Редактор

Leave a Comment