Хардуер

3D Mark Vantage – новият екстремен 3D тест на Futuremark

 

 

 

 

Когато някой спомене за 3D Mark, едва ли са много хората, които не знаят какво е това. Появил се преди около 10 години, този тест постепенно се превърна в нещо като еталон при сравняването не само на графични ускорители, но и на цели компютърни системи. През годините развитието на 3D Mark добавяше все по-комплексни тестове, като всяка нова версия разчиташе на нов енджин, нови сюжети и най-важното – максимално натоварване на актуалния към момента графичен хардуер. Ако се замислим по-сериозно, ще разберем, че през годините се появяваха доста конкуренти – Reality Mark, Aqua Mark и още няколко недотам известни (или дори вече забравени) софтуерни пакети, които по един или друг начин се опитваха да застрашат позицията на 3D Mark като най-известния (и може би най-добрия) синтетичен тест за графични ускорители и компютърни системи.

Уникалността на 3D Mark бе в това, че приличайки на игра, този софтуерен пакет реално притежаваше свой собствен енджин и игрови сюжети, които не бяха заимствани отникъде. Така да се каже, никой не знаеше какво ще предложи новата версия на 3D Mark по простата причина, че всичко се пишеше изцяло от нулата и само и единствено за 3D Mark. За сметка на това всяка нова версия показваше накъде ще се движат игровите заглавия през следващите 1–2 години и почти винаги демонстрираше всъщност колко слаб може да бъде актуалният в момента хардуер, ако бъде натоварен както трябва. В известна степен 3D Mark показваше какво точно ще ви предложи съвременният графичен ускорител, ако изведнъж минем една година напред във времето. Актуалното обновяване на пакета (за три години Futuremark пусна 3D Mark 2003, 2005 и 2006) само помагаше 3D Mark да бъде постоянно на гребена на вълната по отношение на новостите и бъдещето на 3D гейминга.

През последните две години обаче 3D Mark в своята версия 2006 остана дълго време на сцената и дори съвременните графични ускорители от нисък клас вече нямат никакви проблеми да го изпълняват в приемливи кадри. Прекалено много вода изтече от пускането на пазара на Mark’06. За това време ATI/AMD и Nvidia предложиха по няколко поколения графични чипове. Време беше 3D Mark’06 да отстъпи своята позиция и съвсем наскоро бе обявен толкова чаканият 3D Mark Vantage. Между другото, това е първото наименование, което не е свързано с годината на пускането на тестовия пакет и може би и занапред ще станем свидетели на този по-различен начин на означаване.

Какво представлява и какви са промените в 3D Mark Vantage – честно казано, говорим за доста неща. Ако Mark’06 не се промени кой знае колко спрямо Mark’05, то Vantage е съвсем нов софтуерен пакет. В началото се забелязва изцяло промененият интерфейс, който е с нещо като уебориентирана обвивка (разбира се, по случващите се понякога проблеми с началното стартиране и съобщенията за грешка в стил HTML). Старата полутаблична визия вече е в миналото, 3D Mark Vantage е изцяло различен и доста по-съвременен. Към първите впечатления може да добавим наличието на по-малко игрови тестове, промяна в начина на постигането на официален резултат, който вече е специфичен за различния вариант на графична настройка (а те са общо четири, но за това – след малко).

3D Mark Vantage е изцяло DX10 ориентиран (но не поддържа DX10.1, поне не и в момента), което автоматично значи, че ще ви трябва и Windows Vista. Що се отнася до системните изисквания, поради наличието на 4 предварително зададени възможности за графична натовареност, както и възможността сами да си определяте колко тежка да бъде графиката (чрез фина настройка на качеството на текстурите, на сянката на шейдърите, резолюцията й, както и на самите шейдъри), по принцип вие ще можете да пуснете 3D Mark Vantage на системи с различни възможности – с цена от 200$ (стига да поддържа DirectX 10) до 2000$. За процесор според Futuremark ще ви трябва поне SSE2 съвместим, а препоръчителни са или Athlon64 X2 6000+, или Intel Core 2 Duo E6600, а ако може – и още по-добри CPU. Що се отнася до видеокартата, като минимум се изисква DirectX 10 съвместима, но е добре да притежава поне 512 MB видеопамет, ако искате да видите и четирите нива на графична настройка. Мониторът на системата трябва да поддържа 1280 х 1024, а за най-сериозната степен на графика ще ви е нужна 1920 х 1200. Също към задължителните неща около Vista е не само наличието й, но и инсталиран Service Pack 1. Удачно е машината да бъде оборудвана с поне 2 GB RAM.

Както споменах по-горе нееднократно, за получаване на официален 3D Mark резултат трябва да използвате една от четирите предварително зададени настройки – Entry, Performance, High и Extreme. В Mark’06 имахме само една, но и това вече е променено. Резултатът ви директно ще обозначава и избраната от вас настройка. Например ако сте на режим Performance, ще получите накрая „Pxxxx“ точки, а ако сте на Extreme, ще е „Xxxxx“ точки. Всяка друга вариация, която сами изберете, ще ви предостави единствено резултати „GPU Score“ и „CPU Score“, но не и основен, с който да сравнявате системата си с други. Четирите предварително зададени варианта са настроени, както следва:

• Entry 
• Performance
• High 
• Extreme

Официалният резултат се получава, след като сте изпълнили както игровите тестове, така и процесорните – не са ви необходими Feature тестовете. Като говорим за допълнителните, Feature тестове, те, за разлика от Mark’06, не се влияят от четирите предварително зададени варианта – всеки път ще получавате почти идентичен резултат, което също е подобрение спрямо Mark’06 и неговите проблеми с повторяемост при Feature тестовете.

Какви са разликите между четирите „фабрични“ степени на качество на картината – общо взето, Entry е пълна пародия (образно казано). Текстурите са много „слаби“, шейдърите наистина са „Entry“, в първия игрови тест водата и морето са статични, а във втория се губи почти всичко интересно по сцената, що се отнася до визуалната част. При Entry всяка една по-съвременна DX10 платка ще направи добри кадри и общ резултат, но това не трябва да ви радва изобщо, не и след като видите за какво ниво на графиката говорим, не и след като преминете към настройката Performance и разберете, че положението изобщо не е такова, каквото е изглеждало допреди малко (само за сравнение, GeForce 9800 GX2 реализира съответно 28K точки на Entry и 10K точки на Performance – около 3 пъти разлика в резултата). Не само че визуално промяната е много фрапираща (към по-добро), но и кадрите падат главоломно. Тогава разбирате за какво иде реч и ако притежавате ускорител под GeForce 8800 GT и Radeon HD3870, ще станете свидетели на сериозно насичане и в двата игрови теста. За High и особено Extreme няма и да говоря – там положението е още по-сериозно и за момента не съществува видеокарта, която да демонстрира достатъчно високи FPS.

Както вече споменах, новият 3D Mark Vantage предлага два игрови теста и два процесорни, като и четирите са изцяло нови и обновени – нищо старо не е заимствано, дори и като идея. Първият гейм тест се нарича Jane Nash. Това е името на мацката, главна героиня в самото действие, която се опитва се да избяга от тайна лаборатория на изперкал учен, заобиколена от много охрана, стреляща по Jane. Графичният ускорител се използва за симулиране на водна повърхност (наред с високи вълни и морска пяна), тъкани (дрехи, текстил), комплексно (сложно) осветяване, Motion Blur, Depth of Field и т.н. Интересно е да се добави, че джетът (той се превръща и в самолет) на Jane Nash, с който тя в последствие бяга от преследвачите си, отпред на капака има лого на Sapphire Technology. Физиката в този тест е доста добре изпипана, а движенията на Jane Nash са почти перфектни (демонстрират се различни положения на тялото, наред с почти легнало).

Във втория тест, наречен New Calico нямаме никакви „живи обекти“, както и затворени пространства. Наблегнато е на космическия сюжет – с много кораби в откритото пространство, планети и други различни обекти, но почти всички (без планетите) в движение. Голям боен кораб и неговият ескорт си пробиват път през астероидният обръч, създаден около планетата New Calico. Нивото на изчисления тук също е високо (много малки обекти – парчетата астероиди), като имаме повече източници на осветление, симулиране на атмосферни условия на планетата и т.н. Тук можем да видим нови техники, например Parallax Occlusion Mapping, чрез която се симулира дълбочина в плоска текстура чрез прилагане на карта на осветеността.

Що се отнася до процесорните тестове, то и двата са се разграничили от Mark’06, ако говорим за подвижността на сцената – и в двата случая, особено в първия, постигнатите FPS са доста високи и ако във втория използвате платка AGEIA Physx, може да го видите съвсем гладко възпроизведен. При първия графичната част на сцената е „понижена“ до минимум – няма шейдъри, няма сенки, а идеята е да се ограничи влиянието на видеокартата за сметка на ефективното използване на CPU-то. Самата сцена представлява малки самолети, които се състезават да преминават през определени врати/обръчи. В случая не се измерват кадри в секунда, а по-скоро извършени операции за секунда. При вторият тест се използват библиотеки на AGEIA Physx за симулиране на самолетчета, които се стремят да преминат през определени обръчи по едно и също време, като от това се получават сблъсъци, самолетите се чупят и т.н. Поради използването на Physx софтуер, платката Physx на AGEIA може да се използва за хардуерно ускорение, което със сигурност ще даде по-добър резултат от процесорната симулация.

Feature тестовете демонстрират поотделно някои от най-сериозно засегнатите техники за 3D визуализиране, използвани в 3D Mark Vantage – симулация на дрехи/текстил (тестът представлява няколко знамена с логото 3D Mark и, честно казано, изглежда доста реалистично), Parallax Occlusion Mapping, Shader Particles и т.н. Досега даваната информация за Single Texturing и Multitexturing възможностите на графичните чипове вече са заменени с Texture Fill Rate (измервана в GTexels/s) и Color Fill Rate (измервано в GPixels/s).

Най-накрая ще стане дума и за това коя версия на 3D Mark Vantage какви възможности предлага. Свободната версия (Vantage Free) позволява да пуснете теста веднъж – и това е. Ако искате да го пускате многократно, но само в режим Performance, трябва да си платите $7. За $20 получавате 3D Mark Advanced Edition, който позволява използването и на четирите фабрични степени на качество на картината или да си изберете собствена комбинация от настройки, но за да видите резултатите, ще ви е нужна връзка с интернет (и по-точно сайта на Futuremark). Едва закупуването на версията 3D Mark Vantage Professional за скромните $500 ще ви позволи пълната свобода на използване на софтуера, като визуализирането на резултатите става веднага в самата програма.

В приложената таблица съм представил няколко от най-актуалните графични ускорители на Nvidia и как те се представят в новия 3D Mark Vantage. Тестовата система се състои от 3,66 GHz процесор Intel QX9650, дънна платка Nvidia 790i Ultra SLI на XFX, 4 GB DDR3-1333 памет, както и захранване Corsair TX750 W. Получените резултати може да видите в таблицата.

При определянето на официалния резултат в зависимост от всяка от четирите визуални степени, влиянието на резултата на процесора е различно – при Entry имаме 25 % участие, докато при Extreme е само 5 %.

Ако трябва да направим кратък коментар на резултатите, лесно може да откроим по-сериозната разлика между GeForce 9600 GT и 8800 GT – нещо, което при извършените преди няколко седмици тестове (с редица актуални DX10 съвместими игри и приложения) между двата ускорителя не се проявяваше в толкова голяма степен. От друга страна, е малко стряскащ фактът, че между степените на качество Entry и Performance има толкова сериозна разлика, а дори и GeForce 9800 GX2 не може да покаже плавно възпроизвеждане при Extreme (но това донякъде е разбираемо, все пак става дума за 1920 х 1200 резолюция с активиран 4хАА). Притежателите на ускорители под нивото на GeForce 8800 GT и Radeon HD3870 едва ли ще могат да видят истинските визуални възможности на новия тест на Futuremark (освен в стил slideshow поради възпроизвеждането с 1 FPS), но все пак говорим за напълно съвременна разработка на синтетичен графичен тест, от който се очаква да бъде тежък. Използването изцяло на DirectX 10 е разбираемо, а липсата на високи FPS при по-тежките режими High и Extreme може лесно да се оправдае – вижте играта Crysis при режим VeryHigh и висока резолюция и няма какво повече да коментираме.

С въвеждането на четири отделни визуални степени на настройка и съответно получаване на официални резултати ще видим още по-интересно и комплексно използване на новия 3D Mark Vantage. Така за първи път синтетичният пакет 3D Mark позволява да се прави директно сравнение при различните класове ускорители, без да трябва да се използва една основна база за оценка, която би дала предимство на по-сериозните карти и би ощетила по-ниския клас видеоплатки.

Extreme – 1920 x 1200, 4xAA, 16xAF, Texture Quality – Extreme, Shadow Shader Quality – Extreme, Shadow resolution Quality – Extreme, POM Shader Quality – Extreme, Volumetric rendering quality – Extreme, Disabled Effects – няма.

High – 1680 x 1050, 2xAA, 8xAF, Texture Quality – High, Shadow Shader Quality – High, Shadow resolution Quality – High, POM Shader Quality – High, Volumetric rendering quality – High, Disabled Effects – няма.
 

Performance – 1280 x 1024, noAA, noAF, Texture Quality – Performance, Shadow Shader Quality – Performance, Shadow resolution Quality – Performance, POM Shader Quality – Performance, Volumetric rendering quality – Performance, Disabled Effects – няма.

Entry – 1024 x 768, noAA, noAF, Texture Quality – Entry, Shadow Shader Quality – Entry, Shadow resolution Quality – Entry, POM Shader Quality – Entry, Volumetric rendering quality – Entry, Disabled Effects – Motion Blur, Depth of Field.

About the author

Редактор

Leave a Comment